Möt ett utomjordiskt hot
Direktiv 8020 är ett äventyrsspel. Det är ett intensivt sci-fi överlevnadsskräckspel som tar dig på en skrämmande resa genom djup rymd. Berättelsen börjar med att mänskligheten står på randen till utrotning, och koloniskeppet Cassiopeia kraschar på Tau Ceti f, en planet 12 ljusår från jorden.
I Direktiv 8020, när besättningen kämpar för att överleva i denna fiendtliga miljö, upptäcker de snabbt att de inte är ensamma. Spelet kretsar kring att undvika och överlista ett dödligt utomjordiskt hot som kan perfekt efterlikna sitt byte, vilket leder till paranoia och misstro bland besättningen.
Överlev det otänkbara
Den berättelsedrivna spelupplevelsen är en stor höjdpunkt i Directive 8020. Från skaparna av Until Dawn och The Quarry, lägger spelet stor vikt vid spelval och filmisk berättande. De val du gör påverkar inte bara besättningens överlevnad, utan de har också tunga konsekvenser för mänsklighetens framtid. Spänningen är påtaglig när du navigerar genom skeppets mörka korridorer.
I spelet kommer du att försöka avgöra vem som är människa och vem som redan kan ha blivit övertagen av den utomjordiska organismen. Spelmekaniken fokuserar på överlevnad. Du måste förlita dig på smidighet, snabba reflexer och improviserade vapen för att överleva. Spelets atmosfär är spöklik, med en klaustrofobisk miljö som förstärker skräcken när du stöter på fiender som lurar runt varje hörn.
Det utomjordiska hotet i spelet håller dig på helspänn, eftersom det kan gömma sig i öppen sikt, vilket gör varje interaktion till en potentiell dödsdom. Temat sci-fi skräck, tillsammans med fängslande visuella effekter och hjärtslagande spänning, skapar en gripande upplevelse. Men den långsamma takten kanske inte tilltalar spelare som söker mer actioninriktad spelupplevelse. Den bristen på variation i vapenalternativ kan få striderna att kännas upprepande.
Lita inte på någon
Direktiv 8020 är en blandning av spännande överlevnadsskräck och psykologisk thriller. Det utomjordiska hotet som kan efterlikna sitt byte skapar en konstant känsla av paranoia, vilket tvingar dig att ifrågasätta varje besättningsmedlem. Den atmosfäriska miljön, fylld med mörka, klaustrofobiska korridorer och spöklika visuella element, bidrar till rädslan och spänningen. Spelets starka betoning på valdriven berättande gör varje beslut kännas betydelsefullt.